söndag 21 september 2014

Clockwork Angel - Cassandra Clare

Titel: Clockwork Angel
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #1
Antal sidor: 479
Språk: Engelska
Utgiven: Augusti 2010

Finns att köpa på Adlibris, CDON och Bokus.

Året är 1878 och amerikanska Tessa Gray har färdats till London för att bo hos sin bror, som arbetar där. Men när hon kommer fram är han försvunnen och hon upptäcker snart att hon besitter märkliga krafter, som en mystisk man som kallas endast för The Magister vill åt. Utan någon annanstans att ta vägen blir Tessa tvungen att förlita sig på de demondräpande Skuggjägarna. De har lovat att hitta hennes bror i utbyte mot hennes hjälp att avslöja organisationen Pandemonium Clubs olagliga aktiviteter, någonting som de inser är sammankopplat med Tessa själv då organisationens ledare inte är någon mindre än The Magister.

Jag blev faktiskt lite besviken på den här, eftersom jag är väldigt förtjust i del 1-3 i The Mortal Instruments-serien och hade rätt stora förväntningar. Det största problemet, för mig, med Clockwork Angel är karaktärerna och romansen, som jag inte alls föll för.

Jag störde mig på hur mycket Tessa tänkte på vad som är och inte är passande för en ung dam som hon. Jag inser att det var mycket viktigare på den tiden då boken utspelar sig och det var okej till en början, men efter ett tag gick det mig på nerverna. Hon var alltid tvungen att förlita sig på andra, vilket är okej, för alla kan inte vara ass-kicking hjältinnor redan från början. Det fanns ett ögonblick i slutet som skulle vara det storslagna ögonblicket då hon slutligen tog saker och ting i egna händer, men det föll platt för mig då det kändes som om hon tog en väldigt billig utväg ur situationen hon befann sig i.

Kärleksintresset tillika Skuggjägaren Will Herondale fastnade jag inte heller för. Visst, han har sina ögonblick och en av hans kommentarer fick mig att le för mig själv, men jag ogillade verkligen hur han helt plötsligt kunde vara elak helt utan orsak. Jag vet, han har säkert sina skäl till varför han beter sig som han gör och jag kommer säkert uppskatta honom mer när jag får reda på dem, men det blev för mycket. Jag kunde inte alls förstå varför han är så populär bland fansen eller vad Tessa ser i honom. Det finns inte mycket som jag ogillar mer än tjejer som faller för killar som beter sig som skitstövlar mot dem. Jag har bara lust att ruska om dem och fråga dem var de har förlagt sin självrespekt någonstans.

Däremot gillade jag Jem väldigt mycket, även om jag tycker att han var lite för snäll för sitt eget bästa. Dock är han intressant och jag vill väldigt gärna lära känna honom bättre. Men den begynnande kärlekstriangeln mellan honom, Will och Tessa känns inte särskilt spännande då jag tycker att det är uppenbart redan från början att det kommer bli Will och Tessa i slutändan.

Jessamine hade potential och jag tyckte att det var uppfriskande med en Skuggjägare som bara ville vara en vanlig människa, men hon var lite för oförskämd och kylig för min smak. Jag tyckte dock om Charlotte, Henry och Sophie, så dem hoppas jag se mer av i framtiden.

Den första halvan av boken tyckte jag var ganska tråkig. Det var inte mycket som hände och säkert 50-100 sidor hade kunnat kapas utan att boken direkt hade lidit av det, vilket jag blev lite förvånad över med tanke på hur fartfyllda The Mortal Instruments 1-3 är. Där är det så mycket som händer att man sällan har tid att hämta andan. Jag har visserligen inte någonting emot ett långsammare tempo vanligtvis, men då ska jag vara emotionellt engagerad i karaktärerna, vilket jag inte var särskilt mycket här.

Tack och lov att den andra halvan var mer spännande då den gav boken ett ordentligt uppsving i mina ögon. Utan den hade jag troligen inte varit överdrivet sugen på att fortsätta med serien. Litet minuspoäng dock för att jag ogillade vem The Magister visade sig vara; det var ett stort antiklimax.

Clockwork Angel är en bra bok och jag är, som vanligt, väldigt förtjust i Clares väluppbyggda värld av Skuggjägare, Downworlders och demoner, men för mig sänker flera av karaktärerna och kärlekshistorien betyget ganska rejält.

6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar