lördag 26 juli 2014

Enclave - Ann Aguirre

Titel: Enclave
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #1
Antal sidor: 288
Språk: Engelska
Utgiven: April 2011

Finns att köpa på Adlibris, CDON och Bokus.

15-åriga Deuce lever i en post-apokalyptiskt värd i en så kallad enklav, ett underjordiskt samhälle nere i den före detta tunnelbanan. Livet i enklaven är strikt och fyllt med ett till synes ändlöst antal regler och den som bryter dem riskerar stenhårda straff. Deuce är en jägare och som sådan är det hennes jobb att få tag på mat och beskydda invånarna i enklaven från de köttätande varelserna som också bor i tunnlarna. Hennes jaktpartner är Fade, en pojke som kommer från världen ovanför tunnelbanan, och undan för undan får han henne att inse att allt hon fått lära sig sedan hon var liten kanske är fel, vilket så småningom leder till en rad händelser som kommer förändra hennes liv för alltid.

Ann Aguirre skriver på ett engagerande och lättillgängligt sätt som snabbt drar in läsaren i berättelsen. Den post-apokalyptiska världen som hon målar upp är onekligen intressant och när jag läser hennes lilla author's note i slutet inser jag hur mycket hon har arbetat för att göra den så realistisk som möjligt, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Boken håller visserligen inte ett nackbrytande tempo, men nog har den ett bra tempo ändå då det nästan alltid är någonting som händer.

Jag gillar Deuce väldigt mycket. Hon är stark, modig och har en del innanför pannbenet. Jag irriterade mig visserligen lite på henne just som hon fick Fade som jaktpartner och hon veligt gick fram och tillbaka mellan att vara missnöjd och nöjd med det, men det gick som tur var ganska snabbt över. Jag uppskattar verkligen hennes utveckling i boken. Det känns väldigt verklighetstroget hur hon sakta men säkert bryter sig fri från det nästan indoktrinerade tankesättet som enklaven har tvingat i henne sedan barnsben och börjar ifrågasätta hur livet där är uppbyggt. Sedan gillar jag att hon aldrig låter den begynnande romansen mellan henne och Fade ta för stor plats. Hon har trots allt viktigare saker för sig än att bekymra sig för mycket om sådant.

Fade är fortfarande lite av ett mysterium. Man får inte lära känna honom så mycket då han håller sig för sig själv och är ganska tystlåten, mycket på grund av det faktum att alla invånare i enklaven behandlar honom som en utböling eftersom han inte föddes och växte upp där. Men jag gillar honom ändå och det är fint att se hur han börjar öppna upp sig för Deuce.

Mitt största klagomål med boken är en ganska stor spoiler, så markera texten nedanför för att läsa om det:

Jag ogillade verkligen Stalkers karaktär och kunde inte alls förstå varför de valde att ta honom med sig. Jag inser att en extra person som är bra på att slåss är mycket värd i den värld de lever i, men Stalker är en hemsk människa som har gjort hemska saker. Hur vågade de sova i närheten av honom? Varför var de inte oroliga för att han skulle döda dem i sömnen? Varför blev förresten Tegan inte mer upprörd?

Men det är inte bara det som är problemet, utan det är även hur snabbt Stalker ändrade på sig. Ena dagen var han en skoningslös gängledare med smak för våldtäkt och nästa var plötsligt allt det bortglömt? Jag förstår vad Aguirre försöker göra med honom. Jag brukar rentav gilla konceptet med den reformerade antagonisten,
 men det fungerade inte riktigt här. Det går alldeles för snabbt och känns helt enkelt inte realistiskt, i mitt tycke. Kanske blir det bättre i nästa bok? Men jag måste säga att jag inte alls tycker om tanken på att det ser ut som om det kanske kommer uppstå en kärlekstriangel mellan honom, Deuce och Fade. Jag hoppas verkligen att Deuce vet bättre än så.

Men trots det är Enclave en mycket bra bok, som jag blev positivt överraskad av. Den är spännande och så intressant att man jämt vill veta vad som kommer hända härnäst. Pluspoäng för Deuce dessutom. En bra huvudperson kan göra all skillnad i världen.

8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar